Den psykologiske effekt arbejdstøj kan have

Arbejdstøj, uniform, firmatøj eller profilbeklædning – kært barn, mange navne. Der findes firmaer, der kører strengere firmatøjspolitikker end andre. Nogle går så langt som til at sige, at shorts ikke er tilladt i sommerperioden, fordi det er ikke er anstændigt nok. Hvis ikke du mener, at firmatøj er passende i den virksomhed, du leder, er der helt sikkert en velbegrundet grund til det, men der findes en række fordele ved at stille selv de mindste krav til medarbejdernes beklædning. Læs med og find ud af hvorfor.

Pygmalion effekten: Du er, hvad du klæder dig i

I arbejdsregi lærer man om en såkaldt ‘effekt’, som har navnet Pygmalion effekten, opkaldt efter en græsk myte. Kort fortalt går denne effekt ud på, at: Når vi forventer en bestemt opførsel hos andre, opfører vi os på en måde, der gør det mere sandsynligt at den forventede opførsel sker. I arbejdsregi kan man sige, at denne effekt er særligt relevant når vi klæder os på en måde, der skaber en forventning til en bestemt opførsel, opfører vi sandsynligvis også på den forventede måde.

Beklædning kan være med til at fordre, at vi klarer det godt, hvis beklædningen bakker op om en bestemt adfærd. For at gøre det mere klart kan man sige, at hvis du tager et jakkesæt på, og du har nogle forventninger til, at når du har et jakkesæt på, fremstår du mere professionel, vil du sandsynligvis også fremstå mere professionel. Det er altså en form for indlejret symbolik, som vi kan efterleve, hvis vi tror nok på det.

Farver kan vise, hvem vi er

Der er meget, der tyder på, at farver kan være med til at indgyde en bestemt adfærd. Nogle mener for eksempel, at farven rød er god at bære, hvis du skal til eksamen, da den giver indtryk af, at du er selvsikker og har styr på dit stof. Hvorvidt denne teori holder kan være svær at afgøre, for det kommer jo i høj grad også an på, om du faktisk kan dit stof.

På en arbejdsplads kan man som leder bruge firmatøj til at symbolisere eller udtrykke bestemte filosofier. Overordnet set kan man sige, at hvis alle medarbejdere går i tøj af den samme farve, vil det give indtryk af orden og struktur. Noget så simpelt som at alle medarbejdere bærer en overdel med firmaets logo placeret på et bestemt sted kan gøre akkurat det samme.

Som leder kan det være et drastisk skridt at gå, hvis man bestemmer sig for, at alle medarbejdere skal gå i de blå, røde eller hvide skjorter, man har bestilt hjem, da det ikke er alle der føler sig lige så godt tilpas i de farver, man nu har valgt. At gå med et logo på nogle forskellige t-shirts, skjorter, langærmede trøjer eller lignende vil være langt mere holdbart.

Holdspiller eller magtfuldt individ?

Som leder er det også vigtigt at du fremstår på en bestemt måde, da det er dig, medarbejderne ser til som repræsentant for firmaet. Der ligger en klar effekt i at klæde dig casual eller formelt, når du er på arbejde. Der er nogle, der mener, at du for eksempel – bevidst eller ubevidst – kan udstråle, at du enten er en holdspiller eller et magtfuldt individ ved at klæde dig respektivt i jeans og t-shirt eller et jakkesæt.

Et jakkesæt kan få din person til at virke mere overordnet og enkeltstående, og det står i stærk kontrast til at klæde sig i jeans og t-shirt som mange af de rige iværksættere gør. Mark Zuckerberg, stifter af Facebook, går konsekvent i en ordinær, grå t-shirt og jeans, og det får ham til at virke som ‘the guy next door’, som alle kan lide og kan slå en sludder af en sladder med.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *