Danskerne shopper rekordmeget på internettet

 

Danskerne er vilde med at handle på nettet. Det er let, hurtigt og enkelt at tage sin online indkøbskurv med rundt, og med få klik kan man sammenligne priser og tjekke de forskellige hjemmesiders udvalg. 2016 blev da også et rekordår for, hvor meget danskerne klikkede i kurvene. Sidste år handlede vi nemlig for 111 milliarder kroner, hvilket er næsten 16 procent mere end i 2015. Eksperter forventer dog ikke, at udviklingen stopper her. De tror derimod, at 2017 bliver endnu et rekordår for e-handel.

Vi putter rejser og tøj i kurven

 

Når danskerne sidder hjemme i sofaen, på arbejdet eller i toget, er det nogle helt bestemte ting, vi køber. Rejser, tøj og elektronik er danskernes favoritter. 53 procent af alle vores køb på nettet udgøres af rejser, og det er især pakkerejser, vi bestiller. 32 procent af vores e-handel er varer, hvor mændene sætter sig hårdt på køb af elektronik, og kvinderne sætter sig på tøjkøb. Dette gælder alt fra hverdagstøj til festtøj og juleudklædning. Du kan eksempelvis købe kostumer og udklædning til jul lige her. Den sidste varegruppe er tjenester, der står for 15 procent af e-handlen.

 

En varegruppe, der for alvor vinder frem på nettet, er dagligvarer. Flere og flere websider gør det nemlig muligt at gå på fødevareindkøb fra sit hjem eller på arbejdet, og det er altså en service, de travle danskere benytter sig af. Det er i høj grad travle børnefamilier, der benytter sig af dagligvarebutikkerne på internettet. De kan nemlig tilrettelægge deres indkøb, når det passer ind i deres hektiske hverdag, og det er jo netop dette, der gør e-handel utrolig populært.

 

Der er altid åbent online

 

Når vi gider at handle på nettet, er det fordi, det er let og enkelt, og så er der åbent alle døgnets 24 timer. Med andre ord kan vi handle, hvor vi vil, hvornår vi vil. Udvalget på nettet bliver også større og større, idet flere fysiske butikker begynder at etablere sig som online butikker. Vi kan altså i fremtiden forvente et endnu større udvalg, når vi handler på nettet. På trods af at der allerede findes et stort udvalg til danskerne på nettet, så er op imod halvdelen af handlerne gjort i udenlandske butikker, hvilket er en udfordring for de danske online butikker.

 

Når det kommer til e-handel, er der en anden tendens, der gør sig bemærket. Nemlig at vi oftere og oftere bruger vores smartphone eller tablet til at søge på produkter og købe dem. Vi har altid vores smartphone ved hånden, hvilket gør det muligt for os at bruge den til e-handel det meste af tiden. Denne tendens betyder, at butikkerne på internettet skal arbejde med nye udfordringer, såsom hvordan produkterne bedst tager sig ud på en lille skærm, og hvordan man kan lave de bedste og letteste mobilbetalingsløsninger. De fleste virksomheder tager dog allerede højde for dette, så deres kunder får den bedste oplevelse, når de handler hos dem.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *